Dnevne temperature već nekoliko dana idu i preko 20 Celzijevih stupnjeva, pa ne čudi povećan broj mopeda i motocikala na cestama. Upravo toplo vrijeme, kakvo se očekuje u sljedećem razdoblju, izmamit će na prometnice veći broj ljubitelja vožnje motocikala i mopeda, koji svojom povećanom prisutnošću u prometu sudjeluju i u većem broju prometnih nesreća.
Iako je tijekom prošle godine zabilježen pad smrtnog stradavanja vozača i putnika na mopedima i motociklima, i to 71 u 2024. godini u odnosu prema 76 u 2023. godinu, što je smanjenje od 6,6 %, potrebno je posebno istaknuti kako se gotovo svaka treća poginula osoba u prometu na cestama u Hrvatskoj nalazila na mopedu ili motociklu. To je zabrinjavajući, preveliki broj. Vozači i putnici motocikala i mopeda često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju njihovu sigurnost, ali i sigurnost svih drugih sudionika u prometu.
No, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa mopedisti i motociklisti i sami sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške ozljede, prenosi Glas Slavonije.
Statistika nema emocija, ona bilježi ove crne brojke, u posljednjih pet godina (2020. – 2024.) vozači motocikala i mopeda skrivili su više od polovine (60 %) svih prometnih nesreća u kojima su sudjelovali, pri čemu je više od 2/3, odnosno (70,8 %) nesreća s poginulim osobama. Najčešće pogreške vozača motocikala i mopeda su neprilagođena i nedopuštena brzina, nekorištenje kacige te kretanje površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila. Također, vozači često precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, au isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu. Tako primjerice pretječu ili obilaze vozila po suprotnoj strani kolnika, pa čak i kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično zbog prometa iz suprotnog smjera, voze s neupaljenim svjetlima te upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima ponekad i prije stjecanja vozačke dozvole.
SVE VIŠE ELEKTRIČNIH ROMOBILA
U prometu je i sve više električnih romobila, koji se kategoriziraju kao osobno prijevozno sredstvo i koji bi trebali imati maksimalnu brzinu do 25 kilometara na sat. Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkim trakom u smjeru kretanja, a u slučajevima da biciklistička staza ili trak ne postoje, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu. Iznimno, ako nema biciklističke staze, nogostupa, osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje, krećući se što bliže desnom rubu kolnika. Na autocestama, brzim cestama i cestama gdje se vozi brže od 50 km/h električni romobil ne bi se smio kretati.
Policija bilježi i uklanjanje blokade na mopedima, čime povećavaju brzinu vozila koje je prema tvorničkim svojstvima namijenjeno vožnji do 45 km/h.
S druge strane najčešće pogreške vozača automobila u odnosu prema motoristima su oduzimanje prednosti prolaska te neoprez prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja. Motociklisti im se zbog toga često nađu u ‘mrtvom kutu’, a vozači zaboravljaju i da motocikli na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Vozačima mopeda i motocikala policija savjetuje da prije vožnje obavezno očiste vizir, stave zaštitnu kacigu i pravilno je zategnu te da koriste i drugu zaštitnu opremu kao što su jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice. Zbog manje, a time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, življih boja, odnosno s reflektirajućim detaljima. Prije kretanja na vožnju treba provjeriti i tlak u gumama, upaliti dnevno ili kratko svjetlo te nikako ne voziti pod utjecajem alkohola ili droga.
Na cesti trebaju poštovati dopuštena ograničenja brzine, prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti, prilikom vožnje u skupini voziti u slijedu jedan iza drugoga, izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska i ulja, a prilikom vožnje kroz lijevi zavoj odmaknuti se od središnje crte, jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti i metar u suprotnom prometnom traku.
Motociklisti bi također trebali kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla. Dovoljna je sekunda neopreza pa da se izgubi kontrola nad upravljačem mopeda/motocikala. Tada dolazi do pada ili skretanja u suprotni trak i sudara koji u pravilu završava teškom ozljedom ili smrtnim stradavanjem vozača/suvozača na vozilu s dva kotača.
Foto: Hina