Lucijan Carić: Mate Rimac je od 2011. do 2021. prodao možda šest automobila. A sjećate li se da je 2018. govori da je planulo 150 primjeraka C_Two

Lucijan Carić: Mate Rimac je od 2011. do 2021.   prodao možda šest automobila. A sjećate li se da je 2018. govori da je planulo 150 primjeraka C_Two

U Hrvata nikad nije manjkalo profiterskih adoranata raznih prodavača magle. Zato je uvijek nedostajalo onih koji se hrabro koriste spoznajnim aparatom i postavljaju logična pitanja od javnoga interesa. Jedan od takvih je informatički stručnjak Lucijan Carić, rijedak no itekako suvisao kritičar hrvatskoga “naj-inovatora” Mate Rimca. Razvikani tehnološki genij posredstvom je Vlade prije tri godine dobio 180 milijuna eura za projekt autonomnih taksija u glavnome gradu, odakle se model trebao širiti po cijeloj Hrvatskoj. No, umjesto robotaksija, Hrvatima su danas dostupni tek roboTahiji, robotizirani tumači feudalnih prava privilegiranih poduzetnika koje nitko nema nitko pravo ništa pitati.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Karolina Vidović Krišto: Osuđen je bivši austrijski kancelar jer je lagao. A Hrvatska? Bira lažova Turudića za državnog odvjetnika

“Najspornije je to što javnost nikada nije upoznata s kriterijima na temelju kojih su dodijeljena sredstva. Također, javnosti su ostale nedostupne informacije tko je izveo due diligence tog projekta te zaključio d aje izvodiv i da u njega ima smisla ulagati javni novac. Ironično je što je sam Mate Rimac u javnim nastupima tvrdio kako previše gledamo u europsku vreću novca te kako neće razvijati robotaksije.”, naglasio je Lucija Carić upozoravajući da izraelska tvrtka od koje Rimac kani kupiti tehnologiju ima problema s reputacijom.

Lucijan Carić: Mate Rimac je od 2011. do 2021. prodao možda šest automobila. A sjećate li se da je 2018. govori da je planulo 150 primjeraka C_Two, fotografija
Lucijan Carić

“Protiv nje je vrlo nedavno pokrenuta skupna tužba zbog neistinitog informiranja dioničara. Zato im se dionice u posljednjih mjesec i pol dana stropoštale za 40 posto, na najnižu razinu od izlaska na burzu”, naglašava Carić.

“Ne trebate biti ekspert kako bi se znalo dase u Hrvatskoj za dvije godine ne može dobiti ni građevinska dozvola, a kamoli završiti složen projekt čiji ključan element uopće nije unutar vaše kontrole. Sada su rokovi pomaknuti na 2026. , ali i dalje su nerealni”, naglasio je Lucijan Carić u intervjuu za Slobodnu Dalmaciju.

“Tumačenja kako novac koji je dobila Rimčeva tvrtka Project 3 Mobility nije novac hrvatskih poreznih obveznika sramotno su, upravo uvredljivo, neistinita. Prema podacima o ukupnim hrvatskim uplatama u EU proračun i povlačenju sredstava iz EU proračuna koje je nedavno objavila Vlada, 30 posto europskog novca je iz džepova hrvatskih poreznih obveznika. Obrana nerealnih obećanja u stilu “pa svi pretjeruju i svi lažu”, te obrana apsurdnih rokova ili nepoštovanja rokova tvrdnjom da “svi kasne”, nisu ništa drugo doli prazna demagogija. Ne samo to, uvreda su onima koji ne kasne, uvreda su onima koji se drže rokova i uvreda su onima koji ne lažu i ispunjavaju obećanja.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Andrija Jarak ogorčen: Nož u grudi nedužnom mladiću je obično a ne teško ubojstvo? Ima li itko normalan u ovoj zemlji

Kad dobijete javni novac, morate odgovarati na pitanja o tom javnom novcu. Ako ne želite odgovarati na pitanja o tome kako trošite javni novac, onda ga nemojte ni uzeti. Osim toga, obveza javne objave financijskih izvještaja određena je zakonom i ne postoje iznimke.

Sporno je koliko ih je proizveo, a koliko prodao. Tu postoji serija izjava koje su dali on i sama tvrtka. Neke su naknadno demantirane kao “nesporazum”, a neke i dalje jednostavno nemaju nikakvu iole objektivnu potvrdu. Tehnologija može biti tajna, industrijski procesi mogu biti tajna, ali postojanje vozila koja se voze po javnim cestama teško može biti nekakva tajna.

Nikad nije objašnjeno ni što točno Mate Rimac, odnosno njegove tvrtke, proizvode. Gotovo sigurno ne proizvode baterijske ćelije, ni elektromotore, a još manje je sigurno da proizvode elemente ovjesa, farove i drugu opremu vozila. Uostalom, to same ne rade ni najveće automobilske tvrtke, neke čak same ne proizvode ni motore za svoja vozila, već to rade specijalizirani proizvođači. No u tomu nema sramote, integracija je isto zahtjevan posao i dva integratora iz istih komponenti mogu dobiti proizvode bitno različite kvalitete i performansi”, naglasio je Carić u intervjuu.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Igor Peternel: Damir Smrtić i društvo rugaju se hrvatskom narodu. Treba razjuriti sve urednike HRT-a. Osim jednog

Lucijan Carić je na svom Facebook profilu dao još neka pojašnjenja.

“Šteta, moj intervju će izgleda i na webu SD ostati dostupan samo za pretplatnike. U međuvremenu razbijena je još jedna legenda, a to je ona o navodnoj kupovini autonomije nivoa pet od Mobileyea.

Iz same tvrtke P3M objavili su kako će njihovi robotaksiji koristiti “naprednu Mobileye tehnologiju za autonomna vozila – Mobileye Drive”. Mobileye Drive ne da nije autonomija nivoa pet već ni za samoproklamiranu autonomiju nivoa četiri nema nikakve nezavisne potvrde, uvjerenja, certifikata ili homologacije. Da ima, to bi bila glavna vijest na njihovim web stranicama i dionica im se ne bi srokala na samo pola vrijednosti od prije Nove godine.

Ako vjerujete u Mobileye (NASDAQ:MBLY) i njihove tehnologije ovo je sjajna prilika za potvrdu vašeg stava i vaših riječi jednim lijepim, debelim(TM), ulaganjem vašeg novca. Ne može biti bolje – dionica je ispod IPO vrijednosti, s intencijom daljnjeg pada. Razvije li Mobileye zaista autonomiju nivoa pet vrijednost njihove dionice neće kuburiti na sadašnjih 23-24 dolara već će prije skočiti na 230-240.

U SD dotičem se i legendarnih Rimčevih isporuka vozila. Već sam prije u jednom memeu pokazao kako je Rimac od 2011. do 2021. mogao prodati možda šest vozila. Temeljem ozbiljnijeg uvida u financijske izvještaje, primljene predujmove, taj je broj vjerojatno i manji. Kako je opće poznato da je Rimac u JL još 2011. oglasio prodaju deset vozila, uz kupce koji stižu sa svih strana, i iz aviona vidljivo je kako to nije bila istina. Slično je i s “nesporazumom” oko 150 primjeraka C_Two koji su planuli još 2018.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Darko Milinović otvorio dušu: Ja sam HDZ šutnuo kao staru čarapu zato što imam kičmu. A dobio sam nemoralnu ponudu

Uvrede, klevete i relativizacije idu i dalje – no nema veze. Konstantno konzistentno govorim i pišem o istim stvarima vezanim uz ovu priču. Nitko nije prihvatio moju okladu, ali bilo je dosta onih koju su se riječima kladili kako nisam u pravu. Upravo su Mat-e i njegova ekipa iz P3M napravili double-down na te rokove i javno ih obećavali. To rade i dan danas, sada za 2026., iako je jasno kako je i taj rok deluzija. Svi parametri bili su poznati unaprijed, i kako radi EU, i kako se radi u Hrvatskoj, da obećane autonomije nivoa pet nema i kako ju je nemoguće obećati u nekom roku. Da, može se i dalje relativizirati ova priča, možda se može naći nekoga u javnoj upravi koji će staviti potpis kako je autonomija pet ono što nije, ali takva “certifikacija” teško može proći u ijednoj razvijenoj zemlji svijeta, a o visoko formaliziranoj EU da i ne govorim”, istaknu je Carić.

Naslovna fotografija: Hina